Ons reglement klachten en geschillen is aangepast
We doen deze aanpassingen in het reglement Klachten en geschillen naar aanleiding van nieuwe richtlijnen van de Pensioenfederatie en het ingaan van de Wet toekomst pensioenen per 1 juli 2023. Het gaat met name om aanpassingen in terminologie.
Vanaf nu spreken we over klacht, geëscaleerde klacht en geschil
Een klacht is elke uiting van ontevredenheid. We spreken van een geëscaleerde klacht: als we je klacht volgens jou niet naar tevredenheid hebben opgelost en je in beroep gaat bij het bestuur. Van een geschil spreken we als een klacht intern niet naar tevredenheid is opgelost en wordt voorgelegd aan de Ombudsman Pensioenen of de rechter. In het reglement klachten en geschillen lees je alle details.
Per 1 januari 2024 komt er naar verwachting een externe geschilleninstantie
Die komt er speciaal voor geschillen als deelnemers en pensioenfondsen er onderling niet uitkomen. De streefdatum voor de start van deze instantie is 1 januari 2024. Tot die tijd kun je, als we er samen niet uitkomen, je geschil voorleggen aan de Ombudsman Pensioenen of de rechter.Momenteel wordt hard gewerkt om de Geschilleninstantie op te zetten
Deze Geschilleninstantie is onafhankelijk, onpartijdig, deskundig en goed toegankelijk. De instantie moet aan de gestelde eisen voldoen en de minister voor Armoede, Participatie en Pensioenen moet hier goedkeuring aan geven. We houden je op de hoogte van de ontwikkeling rond deze Geschilleninstantie.Een klacht dien je in via de pagina Klachten en geschillen
We proberen je natuurlijk zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als je toch niet tevreden bent: het indienen van een klacht is heel eenvoudig. Via de link 'e-mail' op de pagina Klachten en geschillen kom je direct in het klachtenformulier.