Spraakmakende campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’

16 december 2022
Gelukkig oud worden Achmea

Bijdragen aan een fijn leven als je (straks) oud bent. Dat is de hoofddoelstelling van ons pensioenfonds. De onlangs gestarte campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ is ons dan ook uit het hart gegrepen. We vroegen twee sleutelfiguren achter de campagne naar hun drijfveren.

Ooit gehoord van een kangoeroewoning?

Dat is een kleine woon-unit in een grotere woning. Over dat soort woon/zorg-oplossingen gaat de campagne. Dat Jeroen Kemperman (senior manager Strategie & Business Development bij Zilveren Kruis) een van de denkers is achter de campagne, komt niet uit de lucht vallen. “Mijn opa heeft een wooncorporatie opgezet en twee ooms hebben hun hele leven in die wereld gewerkt. Mijn familie is dus van vroeger uit goed thuis in coöperatieve sociale woonvormen.”

“Het heeft me altijd al gefascineerd, historisch gezien, hoe mensen samenwonen, hoe woonvormen ontstonden. Trends op dat gebied. Bijvoorbeeld dat mensen besloten om in hofjes bij elkaar te gaan wonen. Ook nu weer zijn nieuwe woon/zorg-oplossingen nodig. In verhouding tot de groeiende groep ouderen neemt het aantal mantelzorgers af. Hoe gaan we zorgen dat ouderen zo lang mogelijk prettig zelfstandig kunnen wonen, maar wel met voldoende zorg in de buurt? Dat boeit me enorm.” Jeroen deed er onderzoek naar en schreef zelf over hofjes en meergeneratiewonen.

Bekijk de campagne

Wat is het hofje van de 21e eeuw?

Jeroen vertelt dat het zaadje voor de huidige aandacht voor woningen voor ouderen langer dan tien jaar geleden al is geplant binnen Achmea. “We deden toen al onderzoek naar levensloopbestendig wonen en best practices hiervan. Ook binnen de Vereniging Achmea spraken we er met elkaar over. Een paar jaar geleden hebben we met de vereniging een werkgroep opgezet. Daarmee bogen we ons bijvoorbeeld over de vraag: ‘wat is het hofje van de 21e eeuw?’ We hebben daar ook een prijsvraag voor uitgeschreven onder architecten. Dat nam steeds grotere vormen aan. Met steun vanuit diverse Achmea-onderdelen is het uitgegroeid tot de huidige strategische focus en campagne op gezonde woningen voor ouderen.”

“Bewustzijn vergroten”

Het vraagstuk van levensloopbestendig bouwen kan Achmea niet op eigen houtje oplossen. Daarom is er een manifest opgesteld waarin Achmea ook andere organisaties oproept om mee te helpen. Volgens Jeroen dringt de focus op gezonde woningen voor ouderen tot in alle uithoeken van het land door. “We praten niet alleen met de landelijke politiek. Dat gebeurt ook decentraal. Nederland is opgedeeld in 31 zorgregio’s. In 11 van die regio’s zijn wij de marktleider en daar is vaak meer dan de helft van de mensen bij ons verzekerd. Van vroeger uit lopen er daarmee lijntjes naar de gemeenten, zorginstellingen, de woningcorporaties, noem maar op. Via die sporen stellen we ‘Gelukkig oud worden’ aan de orde. En tegelijkertijd willen we met de publiekscampagne dat de mensen thuis binnen hun families en vriendenkringen er samen over aan de praat raken. Om zo het bewustzijn over gelukkig oud worden te vergroten.”

“Als Achmea willen we impact hebben op de maatschappij”

Als merkmanager is het de taak van Marjanne Mulder om het merk Achmea betekenis te geven. “Wij willen ons laten zien en horen op maatschappelijke vraagstukken waar wij verschil kunnen make. Achmea staat voor duurzaam samen leven. Vanuit deze visie hebben we het communicatieconcept ‘Samen Leven’ ontwikkeld. Hiermee beginnen we het gesprek over actuele maatschappelijke vraagstukken waar wij vanuit Achmea bij kunnen dragen aan oplossingen. Zo ontstond ook de campagne Gelukkig oud worden volgens Achmea.”

“Wij willen het gesprek uitlokken over gelukkig oud worden”

Op het gebied van ‘duurzaam samenleven’ zijn natuurlijk allerlei thema’s te bedenken, maar mede door Marjanne is gekozen voor ‘Gelukkig oud worden’ als speerpunt. “De essentie is dat we graag zien dat mensen eerder gaan nadenken over hoe ze later lang en gelukkig thuis kunnen blijven wonen. Dat willen we aan het rollen brengen. Iedereen kijkt daarbij al snel naar de overheid of het bedrijfsleven, maar ook jij als burger hebt daar zelf een rol in. Het begint er mee dat we er over gaan nadenken en dat we er met elkaar over praten. Dat gesprek willen we starten met onze campagne. Natuurlijk is het belangrijk dat ook de politiek en allerlei organisaties er mee aan de slag gaan, maar ik ben van ‘de keukentafel’. Het is mijn taak om het grote publiek te bereiken en ze aan het denken te zetten.”

“Het heeft veel impact om passend thuis te blijven wonen”

Marjanne ziet in dat ook in haar persoonlijke leven. Haar ouders zijn 85 en hebben steeds meer zorg nodig. “Ze zijn altijd heel vitaal geweest maar is het nu toch de vraag: wonen ze nog wel op de goede plek? Het is natuurlijk laat om die vraag nu te stellen, maar het is nooit té laat voor die vraag.” Zelf heeft Marjanne als vijftiger het plan om samen met een groep vrienden een stuk grond te kopen om daar tien kleine huizen te bouwen en duurzaam samen te gaan wonen. “Het idee is om alles samen te delen, de wasmachine, de grasmaaier; noem maar op. Ook vinden we het een fijn idee dat we naar elkaar omzien als dat nodig is.”

“Als ik over de campagne vertel, ontstaat er meteen een goed gesprek”

“Het raakt iedereen. Meteen komen er verhalen los over ouders, vrienden of buren waar iets speelt. Dat is leuk en inspirerend. Ik nodig iedereen uit om het gesprek aan te gaan en het onderwerp te verkennen. Het is waardevol en het maken van plannen kost tijd. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wat dat betreft is het net als met je pensioen.”

Chat